مسیرهای راهپیمایی 22 بهمن در تهران
مسیرهای دهگانه راهپیمایی مردمی یومالله بیست و دوم بهمن سال 1389تهران اعلام شد.
به گزارش کمیته ارتباطات و اطلاعرسانی ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی، در آستانه فرارسیدن سی و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال همت مضاعف، کار مضاعف و ورود به سومین سال از دهه پیشرفت و عدالت، راهپیمایی مردمی یومالله بیست و دوم بهمن، پرشورتر از سالهای گذشته با حضور گسترده و انبوه مردم مؤمن و انقلابی در بیش از 850 شهر از شهرهای سراسر کشور، برگزار میشود.
این راهپیمایی مردمی در تهران از ساعت «9 صبح» جمعه همراه با نمایش همبستگی ملی و عشق به ارزشهای الهی و حمایت از خواستههای به حق ملتهای مسلمان، از مسیرهای دهگانه به سمت میدان بزرگ آزادی، میعادگاه انقلابیون، آغاز میشود.
مراسم رسمی یوم الله 22 بهمن ماه از ساعت 10صبح با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز و با سخنرانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در میدان آزادی به پایان میرسد.
ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی ابراز امیدواری کرد که تمامی آحاد، اقشار و گروههای مختلف مردمی و گرایشهای وفادار به آرمانهای انقلاب اسلامی، که در رسیدن به قله رفیع و عبور از گذرگاهها و گردنههای سخت حوادث انقلاب به خود هیچ تردیدی راه نداد، امسال نیز پرشورتر و با صلابتتر از سالهای قبل با حضور مبتنی بر بصیرت و آگاهی انقلابی، پاسخ کوبنده و تاریخی به دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی بدهند.
مسیر شماره یک: مسجد امام حسین (علیهالسلام)، میدان امام حسین، خیابان انقلاب، خیابان آزادی، میدان بزرگ آزادی
مسیر شماره دو: مسجد جامع ابوذر، میدان ابوذر، خیابان ابوذر، خیابان شهید آیتالله سعیدی، میدان بزرگ آزادی
مسیر شماره سه: مسجد امام هادی (علیهالسلام)، خیابان شهیدحیدری، میدان معلم، خیابان تختی، خیابان شهید آیتالله سعیدی، میدان بزرگ آزادی
مسیر شماره چهار: مسجد دارالسلام، میدان منیریه، خیابان شهید معیری، خیابان کارگر، میدان انقلاب، خیابان آزادی، میدان بزرگ آزادی
مسیر شماره پنج: مسجد الجواد (علیهالسلام)، میدان هفتم تیر، خیابان شهید آیت الله دکتر مفتح، خیابان انقلاب، خیابان آزادی، میدان بزرگ آزادی
مسیر شماره شش: مسجد نور، میدان فاطمی، خیابان فلسطین، خیابان انقلاب، خیابان آزادی، میدان بزرگ آزادی
مسیر شماره هفت: مسجد المهدی (عج الله تعالی الشریف)، خیابان ستارخان، خیابان شادمهر، خیابان آزادی، میدان بزرگ آزادی
مسیر شماره هشت: مسجد حضرت ابوالفضل (علیهالسلام)، خیابان ستارخان، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان بزرگ آزادی
مسیر شماره نه: مسجد امام سجاد (علیهالسلام)، خیابان آیتالله اشرفی اصفهانی، فلکه دوم صادقیه، خیابان محمدعلی جناح، میدان بزرگ آزادی
مسیر شماره ده: مسجد امام جعفر صادق (علیهالسلام)، فلکه دوم صادقیه، خیابان محمدعلی جناح، میدان بزرگ آزادی
ساعت شروع راهپیمایی 9 صبح میباشد.
مرزبندی دقیق میان خودی و دشمن از شیوههای مدیریتی امام(ره) بود
مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی گفتوگویی جزئیات دیدار امام(ره) با نماینده "کارتر " و "ژیسکاردستن " در پاریس را تشریح و تاکید کرد: یکی از شیوههای مدیریتی امام(ره) مرزبندی دقیق میان خودی و دشمن بود.
هامون نیوزبه نقل ازفارس:محمد هاشمیرفسنجانی برادر کوچکتر اکبر هاشمیرفسنجانی و رئیس دفتر او در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
او در سال 1321 در رفسنجان به دنیا آمد و دارای فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه برکلی کالیفرنیا و تحصیلات حوزوی است.
از فعالیتهای سیاسی - اجتماعی او میتوان به مشارکت فعال در نهضت اسلامی امام خمینی(ره) اشاره کرد که به دستگیری و تبعید و زندانی شدن وی انجامید.
او در پایهگذاری و اداره انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا نیز مشارکت داشت.
محمد هاشمی از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران بود و در تأسیس حزب کارگزاران سازندگی به عنوان عضو مؤسس شرکت کرد.
وی از سال 1363 تا 1373 رئیس سازمان صداوسیما بود و بعد از آن مدتی در وزارت امور خارجه کار کرد از سال 1375 تاکنون نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
حضور محمد هاشمی در جریان مبارزات انقلاب و همراهی وی با امام(ره) در زمان اقامت در پاریس باعث شد که همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی و فرا رسیدن یومالله 22 بهمن به گفتوگو با وی بنشینیم.
اگرچه محورهای این مصاحبه از قبل با محمد هاشمی هماهنگ شده بود ولی بعد از تعیین وقت قصد کردیم که در حاشیه این مصاحبه در خصوص برخی مسائل روز نیز با این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبت کنیم که البته به دلیل کمبود وقت موفق به انجام این مهم نشدیم.
ناگفته نماند که آقای هاشمی قول داد در زمان مناسبتر و با حوصلهای بیشتر به سؤالاتمان پاسخ دهد،حال باید منتظر ماند و دید که این زمان کی فرا میرسد.
مشروح گفتوگوی تفصیلی خبرگزاری فارس با محمد هاشمیرفسنجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ذیل میآید:
هاشمی در ابتدا ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایامالله دهه فجر اظهار داشت: در ابتدا جا دارد یادی از امام(ره) که حقیقتاً برای این کشور عزت، افتخار و آزادی و سعادت را به همراه آوردند و همچنین شهدایی که با نثار خون خود باعث شدند درخت انقلاب به بار بنشیند، داشته باشیم.
وی با اشاره به تحصیلات خود در رشته مدیریت و انجام تحقیقات در این زمینه موضوع مدیریت امام خمینی(ره) را موضوع بسیار مهم و دقیقی دانست و گفت: نکات مهمی در خصوص بحث مدیریت امام(ره) وجود دارد که به بیان برخی از نکات آن میپردازم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نامهای از امام خمینی(ره) که مربوط به همان روزهای اولی که وارد مبارزات شدند و حدود 20 سال سن داشتند وجود دارد که با آیه کریمه "قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ " شروع شده و این نامه در کشف الاسرار امام(ره) درج شده است که نکات ارزشمندی در آن نهفته است.
وی اظهار داشت: در این آیه خداوند موعظه میکند که هر حرکتی برای خدا باشد، یعنی اگر حرکتی برای خدا آغاز شد، فرقی نمیکند که چند نفر با آن همراهی کنند، پس هر حرکتی باید برای خدا باشد.
رئیس اسبق سازمان صدا و سیما تصریح کرد: اگر بخواهیم بحث مدیریت امام(ره) را بررسی کنیم، اولین نکتهای که با آن روبرو میشویم، حرکت برای خداست، در مورد مدیریت امام(ره) باید به این نکته توجه کنیم که مدیریت و رهبری جامعه موضوعی است که تقریباً با عمر تاریخ برابری میکند، یعنی از ابتدای تاریخ همیشه مدیریت و رهبری وجود داشته و در آن یک تقسیم بندی کلی و دو دیدگاه اساسی وجود دارد، دیدگاه اول، دیدگاه رهبری الهی یا مبتنی بر ارزشهای الهی است که از آن به عنوان رهبری الهی یاد میشود، دیدگاه دوم دیدگاه رهبری غیر الهی است که در طول تاریخ به وضوح میتوان نمونههای آن را مشاهده کرد.
* در اروپا و آمریکا مردم زندگی "قسطی " دارند
مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: به طور مثال اگر به نهضت انبیا توجه کنیم در ادوار مختلف میبینیم که انبیا دارای رهبری الهی بودند و کسانی که در برابر انبیا قرار میگیرند نیز جزء رهبران غیرالهی به حساب میآیند و در رهبری بر مبنای دیدگاه الهی یک سری اصول وجود دارد که همگی برای حفاظت از گوهر کرامت انسانی پیریزی شدهاند، یعنی بر اساس رهبری الهی اگر به آیات قرآن یا زمان حضرت رسول الله یا حضرت امیر یا قیام امام حسین(ع) مراجعه کنیم، میبینیم که در رهبری الهی حرکت اصلی بر اساس کرامت و گوهر انسانی شکل گرفته و رهبران الهی برای گوهر کرامت انسانی ارزش قائلند و برای خدمت و شکوفایی و احترام به کرامت انسانی حرکت خود را آغاز کردهاند.
وی افزود: در رهبری غیرالهی این ویژگی دیده نمیشود، البته این مسئله به این معنا نیست که مطلقاً حفظ کرامت انسانی در رهبری غیرالهی وجود ندارد، ولی به هر حال بحث انسان در این رهبری مطرح نیست و کرامت انسانی در آن جایی ندارد که اگر بحث انسان در این مقوله مطرح باشد تنها به استثمار انسانها اشاره دارد.
هاشمی گفت: با بررسی نظامهای مدیریتی و سیستمهای رهبری مختلف در شرق و غرب میبینیم که در نظام شرقی سیوسالیستی یا کمونیستی به انسان به عنوان یک بنده نگاه میشود و ارزشهای انسانی جایگاهی ندارد، از آن طرف تفکر غربی به نوع دیگری انسان را استثمار میکند و به هیچ وجه کرامت و گوهر انسانی را در نظر نمیگیرد و از راههایی گوناگون از جمله ابتذال و فحشا به گونهای رفتار میکند که انسان هیچ آزادگی نداشته باشد.
عضو مجمع تشخص مصلحت نظام به سالهای دوران تحصیلش در آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: در سالهایی که در آمریکا دانشجو بودم مسائلی را که گفتم بعینه میدیدم، آمریکاییها به گونهای جامعه خود را اداره میکردند که مردم همیشه نیازمند به حقوق یا کار خود باشند و سعی داشتند که یک زندگی قسطی برای مردم درست کنند که اگر فرد یک روز نمیتوانست کار کند و یک روز لطمه درآمدی میدید آن مسئله تأثیر مستقیمی در زندگی روزمره فرد داشت.
وی با بیان اینکه این شرایط هنوز هم در آمریکا وجود دارد، ادامه داد: اصولاً وضع زندگی در اروپا و آمریکا این طور است که بیان کردم و معمولاً اکثر افراد در این جوامع یک زندگی قسطی دارند.
هاشمی با اشاره به تداوم زندگی قسطی در این جوامع گفت: با کارتهای اعتباری که در اختیار افراد قرار میدهند، شخص میتواند با آن، اقلام مورد نیاز خود را بدون مبادله پول تهیه کند و آخر ماه افراد حقوقشان را دریافت میکنند و متوجه می شوند که باید تمام حقوقشان را برای پرداخت قسط هزینه کنند.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تأکید کرد: در این نوع زندگی انسان اسیر است و به تعبیر بعضی بزرگان در این نوع زندگی انسان اسیر شکم و مسائل غیراخلاقی است و این خلاصه مدیریت غربی حتی در عصر حاضر و نحوه ارتباط آن با انسان است که بر اساس آن اکثریت برای تأمین منافع اقلیت به استثمار کشیده میشوند.
این فعال سیاسی اظهار داشت: در نظام کمونیستی یا نظام سوسیالیستی وضعیت از این بهتر نیست. بر این اساس باید گفت که وجه تمایز رهبری الهی یا آن دیدگاه رهبری که مبتنی بر رهبری الهی است در موضوع انسان و کرامت انسانی است.
مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بعد از مطالعه دقیق نحوه رفتار مدیریتی امام خمینی(ره) به این نتیجه میرسیم که اندیشه و عمل مدیریتی امام خمینی(ره) منطبق بر نظریات دانشمندان و صاحبنظران علم مدیریت بوده است، یعنی وقتی که ما علم مدیریت را در غرب بررسی میکنیم و رفتار امام را نیز با آن مقایسه میکنیم، میبینیم که رفتار امام از نظر علمی دقیقاً منطبق بر علم مدیریت است، با این تفاوت که امام خمینی(ره) بر اساس اخلاق و درک دقیق و عمیق دینی و توجه به آیات الهی و همچنین حفظ کرامت انسانی اقدامات خود را انجام میدادند.
* امام خمینی(ره) در مقابل خداوند احساس تکلیف میکرد
وی ادامه داد: مسائل یادشده از ویژگیهای مدیریت و رهبری امام خمینی(ره) است و امام ضمن اینکه روش مدیریتی مبتنی بر علم را در پیش گرفته بود به اخلاقیات و نیز مفاهیم و تعالیم دقیق و عمیق دینی توجه خاصی داشت.
هاشمی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در مواردی که قصد داشتند نصیحتی کنند، در مکاتبات تأکید میکردند که هر حرکتی باید برای رضای خدا باشد.
این فعال سیاسی تأکید کرد: این جمله امام که میفرمایند ما عمل به تکلیف میکنیم و فرقی نمیکند که شکست بخوریم یا پیروز شویم بسیار معروف است و امام(ره) همواره بر این مسئله تأکید داشتند و دلیل این مسئله هم این بود که امام خمینی(ره) در مقابل خداوند احساس تکلیف میکردند و به همین دلیل عمل به تکلیف میکردند و به نتیجه کاری نداشتند.
وی افزود: یکی دیگر از مشخصههای رهبری امام خمینی(ره) این بود که توجه دقیقی به آیات الهی داشتند، لذا در طول مدتی که خدمت ایشان بودم، میدیدم که شیوه ایشان همواره مطابق آیه "محمد رسول الله والذین معه اشداء علی کفار و رحماء بینهم و . . . " است.
* امام خمینی(ره) قدرتهای بزرگ را به چالش میکشید
هاشمی گفت: اصل وحدت درونی، پرهیز از اختلاف و حذفهای بیمورد از دیگر ویژگیهای امام خمینی(ره) بود.
این فعال سیاسی اظهار داشت: رسول مکرم اسلام اینطور بودند که در برابر کفار تسلیم نمیشدند و به شدت با آنها برخورد میکردند و در مقابل آنها بسیار جدی بودند که شیوه امام خمینی(ره) هم همین طور بود، چنانچه میدیدیم که ایشان بر سر آمریکا فریاد میکشیدند و در برابر شاه یا اسرائیل نه تنها کوتاه نمیآمدند بلکه آنها را به چالش میکشیدند.
مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در تمام مواقعی که همراه امام بودیم، میدیدیم که امام خمینی(ره) چنان قدرتهای بزرگ را به چالش میکشید که خود آنها احساس خفت و خواری میکردند.
هاشمی اظهار داشت: امام خمینی(ره) 117 روز در پاریس حضور داشتند که بنده 114 روز در خدمت ایشان بودم، زمانی که امام از نجف به سمت کویت حرکت کردند و از ورود ایشان به کویت ممانعت شد، ایشان به بصره برگشتند و یک شب در هتل اقامت کردند؛ از همان جا حسین آقا نوه امام با بنده که در آمریکا بودم، تماس گرفت و گفت که امام فرمودهاند که شما را در جریان قضایا قرار دهیم و فردا تصمیم میگیریم که کجا برویم.
وی ادامه داد: دو روز بعد از این قضایا خبر رسید که امام وارد پاریس شدند و من هم بلافاصله بلیت تهیه کردم و به پاریس رفتم و در حقیقت روز سومی که امام در پاریس حضور داشتند در خدمت امام حاضر شدم و با هواپیمایی که امام به ایران آمدند، وارد میهن شدم و بعد از پیروزی انقلاب هم در ایران زندگی خود را ادامه دادم.
* جزئیات دیدار امام(ره) با نماینده "کارتر " و "ژیسکاردستن " در پاریس
مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه مصاحبه به بیان خاطرهای از دوران همراهی خود با امام(ره) در نوفل لوشاتو پرداخت و گفت: زمانی که بحث بازگشت امام به ایران مطرح شد، نظرات مختلفی در این خصوص وجود داشت.
هاشمی گفت: در ایران هم شرایط انقلاب و نهضت جریان داشت و جوش و خروش خاصی بین مردم در جریان بود؛ در آن زمان برخی از ایران تماس میگرفتند و میگفتند که در حال حاضر شرایط برای بازگشت امام به ایران مناسب نیست و جوّ غالب این بود که اگر فعلاً امام به ایران نیاید، بهتر است.
وی ادامه داد: در جریان همین مباحث بود که دو نماینده از سوی آقای کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا و آقای ژیسکاردستن رئیس جمهور وقت فرانسه درخواست دیدار با امام را کردند و امام هم برای این افراد وقتی اختصاص داد؛ این دو نماینده نزدیک ساعت 10:30 شب خدمت امام رسیدند، نماینده آقای کارتر در این دیدار قصد کرد که از موضع خشونت برخورد کند و خطاب به امام گفت: مصلحت نیست که شما در کار مردم دخالت کنید. و به طور کل باید گفت که این شخص از زاویه بیادبانه سخنان خود را عنوان کرد.
این فعال سیاسی گفت: امام بعد از سخنان نماینده کارتر خطاب به وی گفت که من هنوز به مردم نگفتم که در مورد آمریکاییهایی که در ایران هستند چه کار کنند، ولی اگر لازم باشد خواهم گفت. بعد از فرمایش امام(ره) رنگ نماینده کارتر عوض شد چرا که در آن زمان 65 هزار آمریکایی به عنوان مستشار و کارشناس و کارمند سفارت در ایران حضور داشتند و در واقع اداره حکومت شاه به دست این افراد بود.
هاشمی اظهار داشت: بعد از تهدید امام، نماینده ژیسکاردستن که این وضع را دید، از در مهربانی وارد شد و خطاب به امام(ره) گفت: ما خدمت شما رسیدهایم تا شرایط را بررسی کنیم و اگر مکان زندگی شما مناسب نیست، به جای بهتری منتقلتان کنیم که مورد موافقت حضرت امام(ره) قرار نگرفت.
در آن زمان امام در یک روستا و در یک خانه بسیار کوچک زندگی میکرد که این روستا زمستان بسیار سردی داشت و امکانات رفاهی بسیار کمی در آنجا موجود بود.
وی اظهار داشت: به محض اینکه این دو فرد پای خود را از در خانه امام بیرون گذاشتند، امام فرمودند که اعلام کنید من در اولین فرصت به ایران میآیم؛ بعد از فرمایش امام ما هم خبری در این زمینه تنظیم کردیم و به رادیو فرانسه دادیم و رادیو فرانسه هم ساعت 12 شب این خبر را اعلام کرد.
عضو حزب کارگزاران ادامه داد: زمانی که امام(ره) اعلام کردند قصد ورود به ایران را دارد، بختیار فرودگاه را بست و به همین دلیل سفر امام چند روز به تأخیر افتاد، ولی در نهایت امام بعد از تأخیری که ایجاد شد، وارد ایران شدند.
هاشمی اظهار داشت: بعدها از امام پرسیدیم: دلیل تصمیمی که بعد از دیدار با نمایندگان آمریکا و فرانسه گرفتند، چه بود؟ ایشان در پاسخ گفتند که: آمریکا و فرانسه دلشان برای من نسوخت که برای من مهربانی کنند و معلوم میشد که این کشورها قصد ایجاد توطئهای در ایران را دارند که اگر من در ایران باشم، آنها نمیتوانند توطئه خود را عملی کنند، به همین جهت اعلام کردم که در اسرع وقت وارد ایران میشوم تا بتوانم مقابل توطئه اینها را بگیرم.
* یکی از شیوههای مدیریتی امام مرزبندی دقیق میان خودی و دشمن بود
مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: این ماجرا دشمنشناسی و قاطعیت امام در برابر کفار را به خوبی نشان میدهد، چرا که ما در منطقه، دولت آمریکا را کافر میدانیم.
وی ادامه داد: بعد از ورود امام به ایران و پیروزی انقلاب معلوم شد که ژنرال هایزر به ایران آمده بود تا کودتا کند و بررسیهایی انجام داده بود که کودتای نظامی علیه انقلابیون و نهضت و امام انجام دهد، ولی در مجموع به این جمعبندی رسیده بود که کودتا هم فایدهای ندارد و نمیتواند جریان انقلاب را متوقف کند و قبل از 22 بهمن از ایران فرار کرد.
این فعال سیاسی با بیان اینکه نکات یادشده مسائلی است که در مدیریت امام مورد توجه قرار میگیرد، افزود: از سویی دیگر میبینیم که امام مهربانیها، توصیهها و توجه زیادی را نسبت به مردم داشت.
هاشمی اظهار داشت: بارها بنده و مسئولین دیگر از امام شنیدیم که میفرمودند اگر به من بگویید خدمتگزار بیشتر رضایت دارم و لذت میبرم تا اینکه مرا رهبر خطاب کنید، بر این اساس باید گفت که ایشان خود را خدمتگزار مردم میدانستند. به همین دلیل مکرر به مسئولین تأکید میکردند که مردم ولینعمت شما هستند و باید قدر آنها را بدانید.
وی ادامه داد: یکی از شیوههای مدیریتی امام مرزبندی دقیق میان خودی و دشمن بود.
مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: در اندیشه مدیریتی امام خمینی(ره) چندین نکته وجود دارد که این نکات محورهای مدیریتی ایشان محسوب میشود که یکی از این مسائل بحث اسلاممحوری است.
هاشمی گفت: همه تأکید امام روی اسلام و ارزشهای اسلامی بود. به طور مثال در صحبت آقای بازرگان این مسئله شنیده شده که وی در بیان تفاوت خود با امام این طور میگوید که من اسلام را برای ایران میخواهم، ولی امام ایران را برای اسلام میخواستند.
* تأکید امام(ره) بر خدمت به مردم، سادهزیستی، برقراری عدالت و واگذاری امور به مردم
این فعال سیاسی با تأکید بر اینکه همه چیز امام برای اسلام بود، افزود: امام(ره) میفرمود که اگر قرار است ارزشهای اسلامی در جامعه پیاده نشود، حکومت بیفایده است و اگر بخواهیم یک حکومت ظالمانه مانند دیگر کشورها داشته باشیم، فایدهای ندارد، لذا ما قصد داریم حکومت کنیم که اسلام را پیاده کنیم و ارزشهای اسلامی و انسانی را در جامعه به جریان بیندازیم.
هاشمی تصریح کرد: نکته دیگری که در مدیریت امام(ره) باید به آن اشاره کرد، اصل خدمت به مردم بود، لذا مشاهده میشد که امام(ره) تأکید زیادی بر خدمت به مردم داشتند.
وی افزود: تأکید امام بر سادهزیستی مسئولین بود و توجه زیادی به آن داشتند.
عضو حزب کارگزاران تصریح کرد: امام روی موضوع برقراری عدالت اعم از عدالت اجتماعی، دینی، اقتصادی و مشارکت مردم و واگذاری اموری که مردم میتوانند آن را انجام دهند، تأکید زیادی داشتند.
وی گفت: مسائلی که امام آن زمان مطرح میکردند، مسائل امروز ماست، به طور مثال در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحثی در خصوص مدارس آموزش و پرورش وجود دارد که در این مبحث دو دیدگاه مطرح است. یک دیدگاه مبتنی بر نظرات امام(ره) است که طرفداران این دیدگاه معتقدند که آموزش و پرورش را باید به مردم واگذار کنیم تا مردم آن را اداره کنند و طرفداران دیدگاه دیگر معتقدند که آموزش و پرورش باید در اختیار دولت باشد.
* امام(ره) بر دلها حکومت میکرد
هاشمی گفت: اگر حرکت امام که از سال 1340 و بعد از رحلت آیتالله بروجردی را بررسی کنیم، میبینیم که امام از زمانی که بحث لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی در زمان اسدالله علم مطرح شد، وارد مبارزه شدند و بعد از آن بحث لایحه اصلاحات ارضی مطرح شد و بعد از آنهم جریان مبارزه همچنان ادامه داشت ولی نکته مهم این است که حرکت امام بهگونهای بود که بر تمام مردم تأثیر گذاشته بود.
مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: موضوعی در مباحث سیاسی و مدیریتی وجود دارد که میگویند حکومت باید بر دل مردم باشد نه بر شانه مردم و امام هم دقیقاً اینگونه بودند و ایشان واقعاً بر دلها حکومت میکردند، به طوری که هر جا که نام امام برده میشد، مردم اشک میریختند.
این فعال سیاسی تصریح کرد: ویژگیهای شخصی امام در فقه، اصول، عرفان، فلسفه، قرآن، تاریخ و ویژگیهای شخصیتی دیگر ایشان مانند شجاعت، قاطعیت و تقوا همه در نحوه نفوذ ایشان بر دلها تأثیر داشت و در کل باید گفت که امام خمینی(ره) یک شخصیت بینظیر در طول هزار سال اخیر و یا حتی بیشتر از آن است.
* امام(ره) به هیچ وجه هوای نفس و روحیه قدرتطلبی نداشت
هاشمی گفت: شخصیتی مانند امام(ره) که در همه امور سرآمد باشد و در کنار آن ویژگیهای تقوایی، عرفانی و تسلط بر فقه و اصول را نیز دارا باشد و نیز هوای نفس نداشته باشد، کمنظیر است.
عضو حزب کارگزاران در ادامه به جوسازیهای منافقین در سالهای انقلاب علیه آیتالله بهشتی و هاشمی و رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: روزی آقای بهشتی خدمت امام میرسند تا از این مسائل گله کنند، امام در پاسخ به آقای بهشتی گفتند که اگر همه این گروهی که در حمایت از من شعار میدهند همین الآن خلافش را بگویند هیچ تأثیری بر اراده من برای خدمت به انقلاب اسلامی ندارد.
این فعال سیاسی تأکید کرد: این سخن امام تنها یک شعار نبود و یک واقعیت بود که در تمام وجوه زندگی ایشان به وضوح قابل مشاهده است، ایشان به هیچوجه هوای نفس و روحیه قدرتطلبی نداشتند.
مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: منطق امام(ره) اینطور نبود که برای پاسداری از حکومت از ارزشها خارج شوند و این مسئلهای بود که ما همیشه با مارکسیستها بر سر آن بحث داشتیم؛ ما به مارکسیستها میگفتیم در اسلام هدف وسیله را توجیه نمیکند و ما همه چیزمان بر مبنای اخلاق است و اگر اقدامی قرار است خلاف اخلاق انجام شود، آن را انجام نمیدهیم.
وی گفت: تفاوتی که در رهبریهای مختلف و جوامع گوناگون با رهبری امام وجود دارد این است که امام اسلاممحور بودند و این مسئله را از روز اول مبارزه سرمشق خود قرار دادند.
هاشمی در پایان با بیان اینکه امام تأکید داشتند حفظ نظام از اوجب واجبات است، گفت: منطق ارزشهای اسلامی و همچنین منطق و مدیریت و رهبری امام بر این اساس بود که تمام وجوه را در نظر میگرفتند، ولی بر حفظ نظام در چارچوب ارزشها تأکید داشتند.
ارتباط کروبی با سازمانهای امنیتی ایتالیا
محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل سیاسی و سفیر اسبق ایران در ایتالیا در گفتوگو با کلمه ، با اشاره به ادعای اخیر کروبی مبنی بر اینکه روابط او با بیگانگان علمی بوده، گفت: کروبی و اصلاحطلبان مجلس ششم بسیار بر روابط با ایتالیا تأکید داشتند وحتی در زمان تحصن در مجلس ششم از سوی این افراد اعلام میشود که ایتالیا در حمایت از آنها همه قراردادهای خود را با ایران لغو میکند.
وی افزود: خود کروبی نیز در زمان تبلیغات انتخاباتی بر حمایت ایتالیا از خود بسیار اصرار میورزید و مرتب آن را بیان میکرد؛ در حالی که رسانههای این کشور از ارتباط پنتاگون و سیا با مقامهای امنیتی و نظامی این کشور برای حمایت از مخالفان نظام جمهوری اسلامی پرده برداشتهاند این مسئله عمق روابط اصلاحطلبان با سازمانهای امنیتی ایتالیا را نشان میدهد.
دیدار کروبی با «لوچانو ویولانته» رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا در سال 79
قدیری ابیانه معقتد است که مخالفت مجلس ششم و دولت اصلاحات با تولید و پخش فیلم مستند شهید ادواردو به دلیل همین ارتباطات ناپاک بوده است.
سفیر اسبق ایران در ایتالیا اظهار کرد: جالب این است که کروبی این ارتباطات تکذیب نکرده است، بلکه آن را علمی نامیده است، که در واقع به نوعی آن را تأیید کرده است، ولی فرد سادهلوحی مثل کروبی را چه در زمان ریاست مجلس و چه ریاست حزب اعتماد ملی به ارتباطات علمی! وی با بیان اینکه مسلم است که این ارتباطات علمی نبوده، گفت: این نوع تکذیبکردن از سوی فرد سادهلوحی مثل کروبی بعید نیست و مناسب است که وی توضیح دهد این ارتباطات درچه زمینههایی، با چه افرادی بوده و نتایج قراردادهای منعقده به کجا انجامیده است.
شاکری در گفتوگو با فارس:
حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن چشمگیرتر از همیشه خواهد بود
خبرگزاری فارس: عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران، گفت: مردم ایران با درک عمیق از شرایط منطقه در راهپیمایی 22 بهمن همبستگی خود را با مردم کشورهای عربی اعلام میکنند و حضور مردم در صحنه چشمگیرتر از گذشته خواهد بود.
مجتبی شاکری در گفتوگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبری فارس«توانا»، در خصوص راهپیمایی یوم الله 22 بهمن، گفت: نکته جوهری انقلاب سه نکته اسلام شجاع و عدالتخواه، عمل به آرمانها و آنچه که به عنوان اسلام ناب پذیرفته شده و رعایت آن درعمل و ایستادگی و پایداری است که اگر حفظ شوند، تداوم انقلاب برقرار بوده و اگر به آنها لطمهای وارد شد، انقلاب دچار آسیب میشود.
وی افزود: اگر در مورد انقلاب و 22 بهمن، به این سه نکته عمل شده و فراموش نشود، هر سال بهتر از سال قبل با خیزش و رویشها و فضای دلنشین مواجه خواهیم بود.
وی تصریح کرد: سال گذشته، پدیده انتخابات ریاست جمهوری به نمایش گذاشته شد و در آن مشارکت 85 درصدی با حضور بیش از 40 میلیونی مردم رقم خورد؛ حتی دموکراتترین کشورها در آمریکا و اروپا آرزو میکنند تا انتخابات با حضور 85 درصدی برگزار کنند.
شاکری ادامه داد: بعد از 31 انتخاب، پدیده شگرف انتخابات ریاست جمهوری به نمایش گذاشته شد، دیگر نظیر سال اول انقلاب نبود که افراد فقط برای عنوان جمهوری اسلامی رای دهند.
وی اضافه کرد: بعد از 31 سال که فراز و فرودها، توسط مردم مشاهده شد این شگفتی بزرگ خلق شد که باید رسانهها به آن بپردازند.
عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران بیان داشت: مردم قدرشناس و موقعیتشناس هستند و در هفتههایی که پشت سر گذاشته شده، دنیا در حال تغییر آرایش خود است، در منطقه شاهد قیامهای تعیین کنندهای هستیم که در نتیجه آن رژیم صهیونیستی برای نابودی به شمارش معکوس افتاده است.
وی با اشاره به موقعیت روبه تضعیف رژیم صهیونیستی، گفت: این رژیم میخواست با معاملهای که با آمریکا، اروپا و سران کشورهای عرب کرده بود ، معادلات منطقه را با محوریت خود رقم زند.
شاکری با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با خیزشهای مردمی نگران شده است، اظهار داشت: شمارش معکوس برای مهاجرت از این رژیم به کشورهایی که صهیونیستها از آنجا آمده و وابستهاند شروع شده است.
وی تصریح کرد: درک این شرایط که مردم ایران نیز متوجه آن هستند، خود موجب میشود مردم در 22 بهمن امسال حضور چشمگیرتری نسبت به گذشته داشته باشند و مردم در این روز همبستگی خود را با مردم کشورهای عربی اعلام خواهند کرد.
ملل نیوز به نقل از جوان ، یک موسسه تحقیقات بینالمللی که برای وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت میکند در تازهترین تحقیق خود در خصوص وضعیت فرقه سبز در ایران، از افول هواداران این فرقه در ایران خبر داده است.
این موسسه در تحقیق خود عنوان کرده است که حدود 97 درصد مردم ایران، فرقه سبز را یک جریان منحرف وابسته به غرب عنوان کردهاند که قصد آنها ضربه زدن به کشور بوده است.
این تحقیق که برای دستگاه دیپلماسی آمریکا صورت گرفته است، میافزاید که بیش از 90 درصد مردم ایران سران فتنه را نه تنها منحرف بلکه مستوجب مجازات میدانند و معتقدند که دستگاه قضایی باید با محاکمه این افراد، به جرم آنها رسیدگی کند.
همچنین بر اساس آنچه که در این تحقیق مطرح شده است، مردم ایران سران فتنه را جزو دشنان منفور خود قلمداد میکنند.
اما در کنار این موضوعات، نکته جالب تحقیق این است که بیش از 96 درصد مردم ایران، آمریکا را مسئول اتفاقات سال 2009در کشور میدانند.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: راهپیمایی 22 بهمن امسال بار دیگر با حضور گسترده ملت انقلابی ایران، عرصه تجدید بیعت 70 میلیونی با رهبر معظم انقلاب و کوبیدن یک مشت محکم دیگر بر دهان مستکبران جهان خواهد بود.
ملل نیوز به نقل از حجت الاسلام حسین اسلامی نماینده مردم ساوه و سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال علاوه بر پافشاری بر حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، نوعی حمایت جدی از انقلاب مردم مصر و تونس است، گفت: حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال نقطه عطف تشکیل خاورمیانه اسلامی خواهد بود.
وی با تشریح تفاوت حکومت اسلامی با حکومتهای استبدادی، اظهار داشت: حکومت منطبق بر استبداد و زور همان حکومتی است که رژیم ستمشاهی آن را به اجرا گذاشته بود؛ حکومت استبدادی حکومتی است که براساس آن شاه مخلوع 60 هزار مستشار آمریکایی را به جان مردم انداخته اجازه هیچگونه اعتراضی هم نمیداد.
نماینده مردم ساوه در مجلس خاطرنشان کرد: اما با گذشت زمان و وقوع انقلابی عظیم در ایران، حکومت استبدادی از بین رفته و با رهبری امام راحل، حکومت اسلامی با رعایت همه شئونات حکومتی بر مبنای اسلام ناب محمدی(ص)، تشکیل شد.
"مردم در 32 سال گذشته، نقش آفرینی جدی در عرصههای مختلف داشته و همواره پیرو شعارهای انقلاب امام(ره) یعنی آزادگی، عدالتطلبی و پیشرفتخواهی به عنوان شاخصههای اصلی حکومت اسلامی بودهاند. "
اسلامی در ادامه افزود: در حکومت اسلامی حفظ و گسترش ارزشهای اسلامی ، صدور و انعکاس هرچه بیشتر الگوی حکومتی اسلام همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و مسئولان نظام بوده است؛ امروز وقوع انقلابهای اسلامی در مصر و تونس نیز ناشی از عمل به همان تکلیفی است که ملت ایران 32 سال پیش به رهبری امام راحل آن را به مرحله اجرا گذاشته و حکومت ظالمان را درهم شکستند.
وی در ادامه گفتوگوی خود با خبرگزاری فارس، تمایل برخی کشورهای منطقه به اسلام و وقوع انقلابهای اسلامی در کشورهایی همچون مصر و تونس و همچنین قیام مسلمانان علیه حاکمان خودفروخته را متأثر از انقلاب اسلامی سال 57 در ایران دانست و از رهبریهای امامگونه رهبر کبیر انقلاب(ره) و مقام معظم رهبری در این مسیر دشوار قدردانی کرد.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 در ادامه اظهار داشت: امروز مفتخریم که ایران اسلامی پس از گذشت 32 سال از عمر بابرکت انقلاب، به عنوان کشوری مقتدر و عزیز در جهان مطرح شده و آزادیخواهان جهان نیز از ملت ایران الگو گرفتهاند.
اسلامی همچنین با انتقاد از کسانی که به دنبال ایجاد شکاف و خیانت به ملت ایران هستند، افزود: کسانی که وقایع شوم پس از انتخابات را به وجود آورده و با چراغ سبز به غرب و دشمنان اسلام علاوه بر سرسپردگی خود، پنجه به صورت انقلاب کشیدند، باید بدانند که برای همیشه نامشان در کنار خائنانی چون بنیصدر، شاه سلطان حسین و سران ذلیل پهلوی ثبت شده است و تاریخ از آنها به عنوان وطنفروش و خائن یاد خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: سران فتنه بدانند، مردمی که عاشق و شیدای رهبر عظیمالشأن انقلاب هستند دیر یا زود ایران اسلامی و خاک پاک کشورشان را از لوث وجود خائنان پاک خواهند کرد.
نماینده مردم ساوه در مجلس با بیان اینکه بیشک سرزمین باکریها، همتها و چمران ها جای منافقین و خائنان به اسلام نیست، اظهار داشت: ملت ایران با حضور گسترده در راهپیمایی 22 بهمن امسال، علاوه بر حمایت همهجانبه از ملتهای انقلابی مصر و تونس، محاکمه سران فتنه را نیز مطالبه خواهند کرد.
اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: راهپیمایی 22 بهمن امسال بار دیگر با حضور گسترده ملت انقلابی ایران، عرصه تجدید بیعت 70 میلیونی با رهبر معظم انقلاب و کوبیدن یک مشت محکم دیگر بر دهان مستکبران خواهد بود.
بازی دو سر باخت امریکا، نتیجه تحولات مصر/ امریکا قدرت رقابت خود با ایران را در خاورمیانه از دست داده است
گروه بین الملل : مصر به عنوان یک بازیگر ژئوپلتیک محور، کلید ایجاد یا تغییر توازن استراتژیک در خاورمیانه و آفریقای عربی است و تغییر در نوع و ماهیت نظام سیاسی این کشور، به مثابه تغییر در توازن استراتژیک و متعاقبا تغییر در ترتیبات امنیتی و مناسبات سیاسی منطقه خواهد بود. لذا تحولات مربوط به مصر را می بایست از منظر راهبردی و مبتنی بر سه مولفه "کلان نگری"، "همه جانبه نگری" و "آینده نگری" مورد بررسی و تحلیل قرار داد.
کلیات:
پس از فاصله گرفتن ترکیه از محور آمریکا، غرب و رژیم صهونیستی و نیز شکست این محور در اتفاقات اخیر لبنان، انتفاضه مردم مصر و پیامدهای ناشی از آن، زلزله سهمگینی را در منطقه بوجود آورد و ضربه مهلک دیگری بر محور مذکور وارد ساخت. در همین ارتباط روزنامه صهیونیستی هاآرتص در تشریح شکست های متوالی محور آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی نوشت: "اوباما در تاریخ امریکا به عنوان رئیس جمهوری ثبت خواهد شد که موجب از دست رفتن ترکیه، لبنان و مصر شد و در دوران وی ساختار همه ی پیمان های سیاسی ومنطقه ای آمریکا در خاور میانه فروریخت."
جایگاه ژئوپلتیکی مصر و نقش اسلام گرایی در تحولات مصر این کشور را به وزنه ای تعیین کننده و بازیگری غیر قابل انکار در ایجاد و یا تغییر توازن استراتژیک در منطقه خاورمیانه و آفریقای عربی تبدیل نموده است. برهمین اساس حفظ این کشور در محور امریکا، غرب و رژیم صهیونیستی به منزله حفظ توازن استراتژیک و در مقابل خارج شدن آن از محور مذکور به معنای تغییر موازنه ی استراتژیک به نفع محور ایران، بیداری و مقاومت اسلامی خواهد بود. از این رو رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از بیاناتشان در خطبه عربی نماز جمعه تهران (15 بهمن 1389) فرمودند: "امروز نفس در سینه دنیای غرب و دنیای اسلام حبس شده که ببینند مصر چه خواهد کرد. اگر این پرچم سقوط کند دوران تیره و تاری به دنبال خواهد داشت و اگر به قله برسد، سر به آسمان خواهد کشید."
در محور امریکا، غرب و رژیم صهیونیستی، تحولات مصر بیش از همه برای اسرائیل از همه کشنده تر و عمیقا قابل درک است. مصر به عنوان یک کشور پیشرو عربی با امضاء قرارداد کمپ دیوید و پذیرش صلح با این رژیم جعلی، از یک سو دریچه ورود رژیم صهیونیستی به ژئوپلتیک خاور میانه ی عربی شد و از سوی دیگر تبدیل به مجرایی تنفسی و محور بقاء این غده ی سرطانی گردید. از این منظر انتفاضه مردم مصر در حقیقت فشرده شدن مجرای تنفسی و فزاینده شدن بحران بقاء رژیم صهیونیستی است. در این راستا سایت وزارت خارجه اسرائیل در نوشتاری تصریح کرد "در اسرائیل انتقاد از رفتار اوباما بالا گرفته، زیرا همانگونه که کارتر موجب از دست رفتن ایران شد، اکنون اوباما نیز موجب از دست رفتن مصر شده است."
در محور مذکور جایگاه ژئوپلتیکی مصر برای کشورهای غربی نیز بسیار مهم و تعیین کننده می باشد. مصر با تسلط بر آبراه سوئز، در واقع شریان و دریچه انتقال نفت(خون) را به دنیای صنعتی در اختیار دارد. کانال سوئز موجب کوتاه تر شدن مسیر کشتی به میزان 66 درصد (در قبال دور زدن آفریقا) و صرفه جویی 50 درصد سوخت مصرفی می شود. از این رو تغییر در نوع و ماهیت نظام سیاسی مصر، می تواند تهیه کننده منافع کشور غربی باشد.
همچنین مصر مقدم ترین و اصلی ترین حلقه ناتوی عربی (1+2+6) نیز محسوب می گردد. لذا انتفاضه مردم مصر می تواند سرآغاز سونامی بزرگ اسلام گرایی و دومینوی سقوط دولت های دست نشانده ناتوی عربی باشد.
نگاه کلان به تحولات وانتفاضه مردم مصر
نگاه کلان به تحولات مصر و انتفاضه مردم این کشور ناظر بر تحلیل این تحولات در چارچوب تلاش واشنگتن برای ایجاد نظم هژمونیک و از میان برداشتن موانع رهبری جهانی آمریکا از طریق ساخت "خاورمیانه بزرگ"، "خاورمیانه جدید" و همچنین پاسخ ملت ها به این تلاشها و اقدامات محور آمریکا است. بر این اساس برای تحلیل و ریشه یابی تحولات جاری منطقه خاورمیانه و آفریقای عربی می بایست کمی به عقب بازگشت.
پس از فروپاشی شوروی سابق، استراتژیست های آمریکایی، سقوط بلوک شرق را پیروزی این کشور در جنگ جهانی سوم پنداشتند و به زعم خود با احصاء فرصتهای تاریخی پیش روی امریکا، خواستار ارتقاء سطح رهبری ایالات متحده از رهبری بر جهان غرب به رهبری بر جهان شدند. در این راستا بوش پدر طی سخنانی در برابر کنگره (ژانویه 1993) اعلام داشت: "باید بدانید که ما ایالات متحده امریکا هستیم، رهبر غربی که رهبر جهان شده است."
این فرصتهای به اصطلاع تاریخی، چندی بعد (1997) در چاچوب طرحی برای قرن آمریکایی جدید موسوم به قرن 21 و استراتژی امنیت ملی امریکا برای قرن 21 (1998) تدوین گردید و متعاقب آن برای توجیه نخبگان و افک
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4